Pandemija virusa COVID-19 prisilio je cijelo gospodarstvo na promjenu načina funkcioniranja. To je za mnoge zaposlene u Hrvatskoj značilo i da će po prvi puta morati raditi od kuće. Iako IT kompanije, pa tako i Linija koda d.o.o., su već dugo imale opciju rada od kuće i nama je to nešto na što smo navikli svjesni smo da će mnogi to iskustvo imati prvi puta. Stoga smo smatrali da bi sada više nego ikad trebali ponoviti kako si rad od kuće učiniti sigurnim kako ne bi imali posljedice jednom kada sve ovo bude iza nas.

Dakle želimo u par jednostavnih koraka pokazati kako najbolje podesiti vaše radno mjesto te koja se zakonska regulativa primjenjuje na rad od kuće. Budimo iskreni malo tko od nas ima radnu sobu pa je vjerojatnije da će se radni proces odvijati na stolu u kuhinji, dječjoj sobi ili sl. Važno je stoga proći kroz neke osnove kako bi si i ta privremena radna mjesta bar donekle prilagodili za rad i kako bi rad bio udobniji i sigurniji za vaše zdravlje.

  1. prvi korak bi trebala biti odluka o tome gdje će biti vaše radno mjesto. Vjerojatno će to biti kuhinjski stol ili eventualno radni stol u dječjoj sobi. Bilo da gledate u sudoper ili postere po zidovima važno je imati na umu par činjenica: radni stol / radna površina moraju omogućiti primjeren razmještaj monitora, tipkovnice, miša i ostale opreme (između prednjeg ruba stola i tipkovnice / miša trebate imati 10-15cm slobodnog prostora) te ispod radnog stola / radne površine mora biti dovoljno prostora za udobno sjedenje
  2. za sjedenje si osigurajte stolac – bilo bi idealno da isti ima mogućnost podešavanja po visini
  3. kako će većina za rad od kuće koristiti poslovni ili osobni laptop uređaj važno je naglasiti kako je svakom slučaju potrebno da si za rad od kuće osigurate vanjsku tipkovnicu i miš kako bi što lakše postigli optimalne postavke sigurnog rada za računalom. Ako je to moguće za rad od kuće osigurajte si i vanjski monitor. Za vanjsku tipkovnicu i miš možete koristiti USB priključke na vašem laptop uređaju odnosno neku od bežičnih tehnologija ako je riječ o bežičnoj tipkovnici i mišu, a za vanjski monitor koristite priključke koje ima vaš laptop (VGA, DVI, HDMI i sl.). Preporuka je da vrh ekrana bude u razini očiju pa je obično ekran potrebno postaviti puno više od položaja u kojem je kada ga samo stavimo na stol. Neki monitori imaju mogućnost podizanja, a postoje i nosači za monitore no ako ništa od toga nije dostupno par velikih knjiga (svi imamo stare medicinske enciklopedije ili kolekcije knjiga kupovane na metražu) postavljenih jedna na drugu će vam omogućiti da monitor podignete na željenu visinu. Ako nemate vanjski monitor s knjigama možete podići cijeli laptop.
  4. pripazite i na druge utjecaje poput oslonca za noge, svjetla (umjetnog i prirodnog), vlage, grijanja i hlađenja, ventilacije, ionizirajućeg zračenja itd.
  5. na kraju ono najbitnije – ne postoji određeni “ispravan” položaj nego pronađite svoje područje udobnosti te često obavljajte korekcije i namještanja. Mijenjate zadatke kako biste se mogli kretati, nemojte sjediti u jednom položaju cijeli dan i obavljajte zadatke koji uključuju hodanje.

Novim Pravilnikom o izmjenama i dopunama pravilnika o izradi procjene rizika, koji je stupio na snagu 8. siječnja ove godine, uklonjena obaveza da se procjeni rizik za radno mjesto u prostorijama koje nisu prostorije poslodavca. Hrvatski poslodavci nemaju više obvezu dokumentiranja procjene rizika za poslove koje radnik povremeno obavlja na izdvojenom mjestu rada, a procijenjeni su kao manje rizični. U pravilu je riječ o poslovima administrativne prirode.

Za one koji trebaju više informacija na ovu temu tu su: “Smjernice o uređivanju radnih mjesta na kojima se dugotrajno sjedi”.

Download (PDF, 1.66MB)

Izvor: hzzzsr.hr